ترانه هایی یادگار گذر سالیان عمر

مرد قایقران


خواننده: ایرج مهدیان 


ایرج مهدیان (زاده آذر ماه ۱۳۲۵ - سبزوار) میان خانواده‌ای پر جمعیت به دنیا آمد؛ او پس از گرفتن دیپلم دبیرستان به تهران آمد و کار هنری را از سال ۱۳۴۶ به صورت حرفه‌ای در کانال تلویزیونی ایران به صورت پخش زنده آغاز کرد. و تا سال ۵۷ کار هنری را ادامه داد که نتیجه این سال‌ها ۱۲۰ ترانه می‌باشد.

ایرج مهدیان با ترانه‌ی «سلام بر عشق» ←در سال ۵۲ شناخته شد.اما نخستین ترانه‌ی این هنرمند «ای دل بنال» یا «می خوام مث دیوونه‌ها، سر بکشم تو خونه‌ها، بپرسم از همسایه‌ها، رفته کجا اون بی وفا» می‌باشد.ا

وی اکنون به همراه همسرش در کشور آلمان زندگی می‌کند.


سال 1358 بود که این ترانه به بازار آمد. نام کاست هم همین «مرد قایقران» بود. فکر میکنم آخرین کاست او هم بود.



متن ترانه:


نزار ای مرد قایقران 
تو این دریای ناآرام بمیرم من 
دلم در سینه می لرزه 
تو میدونی تو این بندر اسیرم من 
پناهم ده که بال و پر بگیرم من 
نجاتم ده که از تنهای سیرم من 

ببر بر او پیامم را 
بگو صیاد ماهی گیر نشانم را 
بگو امشب به دلدارم 
پرستوی دلم را در قفس نگذار 
بیا با آخرین دیدار 
غریقی را تو عمر جاودان بسپار 
چه شب‌هایی نشستم تا سحر بیدار 
تا بازآیی که محتاج توام بسیار 

صدای بوسه امواج 
چه آهنگ غم انگیز از جدایی‌هاست 
تو این دریای ناآرام 
چراغ آسمان تاریک و ناپیداست 
تو گوش من فقط فریاد ماهی‌هاست 
تو میدونی امیدم دیدن فرداست 
چه دل‌هایی که پژمرده چقدر تنهاست 
چه گل‌هایی که پرپر توی این دریاست 

نزار ای مرد قایقران 
تو این دریای ناآرام بمیرم من 
دلم در سینه می‌لرزه 
تو میدونی تو این بندر اسیرم من 
پناهم ده که بال و پر بگیرم من 
نجاتم ده که از تنهایی سیرم من 
نجاتم ده 


از سالها پیش همه جا در پی این ترانه قدیمی و زیبا بودم و البتهنمی یافتم. تا این که در سفر هفته پیش، وقتی ساعتهای حدود 3 ـ 4 صبح در مسیر برگشت از تهران در یکی از روستاهای جاده فیروزکوه، جلوی یه دکه توقف کردیم تا چای بخوریم، خیلی اتفاقی چشمم به سی دی های پشت شیشه افتاد که اسم ایرج مهدیان هم بینشان بود. خیلی ناامیدانه خریدم؛ کم پیش نیامده بود که امیدوارانه کاستی را خریده بودم و بعد دیدهبودم همه چیز هست جز مهدیان. شاید همین شیدایی و ناکامی هم بود که آنهمه اشتیاق کودکانه را در وجودم بارور کرده بود تا ای ترانه را دوباره بشنوم.

توی ماشین هم وقتی سی دی را داخل پخش گذاشتم، دوستم از بس بدش آمد، نزدیک بود آن را بیرون بیندازد؛ که با خنده و مسخرگی از دستش گرفتم و داخل ساکم گذاشتم. شد تا امشب که دقیقا یک هفته بعد از آن شب، خیلی اتفاقیچشمم افتاد به آن و در ناباوری کامل، عاقبت گمشده سالهای نوجوانی و جوانی ام پیدا شد. شاید برای کسی جط خودم این ترانه زیبا نباشد، ولی باز گذاشتمش برای دانلود و شنیدن ؛ خدا میداند؛ شاید کسی مثل من خل و چل پیدا شد!  


لینک دانلود:


http://s1.picofile.com/file/7221496234/EIRAG_MAHDYAN_marde_qhayeqhran_.mp3.html

نظرات 1 + ارسال نظر
ولی رجنی پنج‌شنبه 14 اردیبهشت‌ماه سال 1391 ساعت 11:43 ق.ظ

البته ! شاید هم خل وچل تر !!!
سلام . من این آهنگ را دانلود نکردم .اما :
یه شب باجناقم گفت بیا و این آهنگ های روی فلشو پاک کن و آهنگ جدید بریز . منم ریختمشون تو یه پوشه. امروزیه دفه چشمم افتاد .وقتی اونو شنیدم تمام موهام سیخ شد . اسم آهنگو سرچ کردم وفهمیدم از ایرج مهدیانه . وخواستم از این طریق احساس خودمو گفته باشم .

سلام دوست من.
خب الهی که شکر که تنها نیستم توی خوشآمدهام.
ممنون
کلی روحیه گرفتم وقتی فهمیدم از خل و چلیم نیست.
فدای شما و خدانگهدارتون .

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد